zondag 4 oktober 2015

Veranderen voor anderen, een druk leven en andere mededelingen

Hallo internet! Sorry voor de afwezigheid, ik heb het lekker druk op het moment! Dus vandaag een heleboel verschillende dingen in een lange post.

Veranderen voor andere mensen: de filosofische gedachte van vandaag
Dit kwam gisteravond langs tijdens het avondeten. Mijn zusje heeft snel de neiging schuld van zich af te schuiven en iemand of iets anders de schuld te geven. Toen ik zei 'misschien moet je daar iets aan veranderen' reageerde ze met dat je niet zou moeten veranderen voor iemand anders.
En daar moest ik even over nadenken. Het punt is namelijk dat dat inderdaad vaak gezegd wordt. Je zou jezelf niet moeten willen veranderen omdat anderen willen dat je dat doet. Maar misschien is dat niet altijd het geval.
Als iemand je vertelt dat je geen rode kleren meer moet dragen omdat diegene het geen mooie kleur vind maar je er zelf wel gelukkig van wordt, is het logisch dat je dan niet tegen je eigen geluk in gaat. Maar als de mensen om je heen nou ongelukkig wordt van jou slechte gedrag, is dat dan niet iets wat je zou moeten willen veranderen?
Ik was vroeger heel erg snel jaloers. Ik gunde mensen niet snel iets en was niet echt aardig als ik jaloers was. Het maakte mij zelf verder ook niet gelukkig. Dus eigenlijk had niemand er baat bij. En ik heb lang gezegd 'dat is nou eenmaal wie ik ben', maar ondertussen na best wat moeite ben ik toch flink veranderd in dat opzicht. Ik heb geleerd enthousiast en blij te zijn voor anderen in plaats van boos te zijn. En deze positiviteit heeft mij veel meer geluk gebracht dan die chagrijnigheid ooit gedaan heeft. Bovendien kan ik mee voorstellen dat als ik mensen feliciteer met dingen waar ze trots op zijn in plaats van te gaan mokken ze blij zullen zijn daarmee.
In hoeverre is het dan verkeerd om jezelf te veranderen voor de mensen om je heen? Je eigen slechte eigenschappen weg krijgen is toch wel een soort streven, ook als jij er zelf geen negatieve gevolgen ondervind van die eigenschappen.
Zoals een mooie quote die ik een tijd terug tegenkwam al zei 'Putting your own needs before the wants of others is taking care of yourself, putting your own wants before the needs of others is selfishness.'
Veranderen omdat je een beter mens wil zijn en anderen gelukkig wil maken is een geweldig idee, zolang je er zelf niet ongelukkig van wordt. Als mensen meer bereid zouden zijn te veranderen zou de wereld toch weer wat mooier worden denk ik.

Wat heb ik gedaan de afgelopen paar dagen
De laatste post was op 1 oktober en het is ondertussen alweer 4 oktober, dus ik heb nog wel weer het een en ander uitgevoerd. Vrijdagochtend heb ik mijn folders gevouwen en ben ik 's middags naar de verkoop van afgeschreven materialen in de bieb geweest, waar ik deel 1 en 2 van Abarat vond en gekocht heb, ondanks dat ik die al heb. Maar dat krijg je als ze maar 2 euro per stuk zijn en deze boeken haast nergens meer te krijgen zijn in Nederland. Ze worden alleen tweedehands nog verkocht. Dus dan kan je er maar beter te veel dan te weinig hebben!
Ben je nou dol op deze boeken en ben je er al superlang naar op zoek, laat even een berichtje achter. Dit was een soort reddingsactie en ik heb geen probleem de twee delen door te verkopen als ik iemand daar gelukkig mee kan maken.
Zaterdagochtend heb ik mijn folders bezorgd zodat ik 's middags weer eens langs kon gaan bij mijn vriendin die ik al veel te lang niet gesproken had. Het was supergezellig en het was top haar weer te zien :)
Vanochtend hebben we mijn moeders verjaardag gevierd. Wij hebben met verjaardagen de traditie iemand ontbijt op bed te geven, te zingen en op die manier de dag te beginnen. Daarna hebben we het huis opgeruimd om de visite vanmiddag te kunnen ontvangen. Samen met de kinderen van wat vrienden van mijn ouders die ook kwamen zijn mijn zusjes en ik nog even langsgegaan bij de kermis in Egmond-Binnen. Even informatie tussendoor: er zijn in Egmond-Binnen maar twee grote events ieder jaar: de kermis en Egmond op z'n kop (een soort rommelmarkt). 'Kermis' betekend dus 'alle kinderen gaan 10 keer in de enige grote attractie die er is en alle volwassenen zuipen erop los in een van de twee kroegen in het dorp'. De maandag na de kermis is er zelfs geen zogenaamde overblijf tussen de middag omdat alle overblijfmoeders een kater hebben.
Ons bezoekje aan de kermis duurde dus ook niet langer dan 20 minuten, waarin ik 3 oliebollen naar binnen gewerkt heb (het beste aan de kermis), naast de botsauto's gestaan heb terwijl de rest los ging en in de Number One geweest ben, die deze keer 'Party' heette (het is iedere keer dezelfde attractie met een andere naam). Daarna hebben we gezellig The Nightmare Before Christmas gekeken (waardoor ik weer volledig in de halloween vibe kom) en het begin van Coraline gekeken hebben (want wat is er beter na een spooky stop motion film dan nog een spooky stop motion film?).
Al met al heb ik niet veel stil gezeten.

Wat gaat oktober brengen/wat ga ik doen deze maand
Het wordt aftellen voor halloween! Dat betekend dat er een spooky halloweenfilms lijstje op de planning staat, ik mijn halloween-playlist nog ga delen en ik je vast nog wel ga vertellen waarom je vooral niet de griezelbusboeken te jong moet lezen.
Ik heb er zin in!

Andere mededelingen
Ik ben ondertussen opnieuw begonnen aan de Percy Jackson serie van Rick Riordan omdat ik in een Griekse mythologie obsessie zit op het moment. Het gaat aardig samen met mijn halloween-excitement dus dat valt mee. Deze keer heb ik boeken 1-5 in het Engels als ebook gedownload om er voor te zorgen dat ik niet halverwege afhaak omdat ze het volgende deel niet in de bieb hebben. Er zit zo'n hype omheen dat ik het gevoel heb dat ik er vorige keren niet genoeg aandacht aan besteed heb. En een goed boek verdient waardering!
Daarnaast wil ik iedereen ook even wijzen op het nieuwe nummer van Panic! At The Disco, Victorious (ik leef voor de 'fifty words for murder/and I am every one of them' lyrics), de nieuwe 4 Rihanna video van Todrick Hall (supervet!) en deze 360 graden video van een groep mensen die Where You Are zingen, puur omdat het echt heel gaaf is om het beeld in de video te kunnen draaien en om je heen te kunnen kijken. Technology is amazing.

Dat was het wel weer. Tot morgen!

❤ Elisah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten