vrijdag 18 september 2015

Speciale post vandaag: een invalpost deze keer!

The perks of being a student.

IT’S ME. MATTY.

Jullie kennen me niet (tenzij we toevallig vrienden zijn op Facebook) maar ik ben een goede vriendin van Elisah. Deze keer had zij geen inspiratie voor een post en ik riep meteen ‘GRONINGEN’. Misschien een heel klein beetje naïef, aangezien ze daar nooit is geweest. Oeps.
Dus, here I am. Ik ga jullie wat vertellen over het studentenleven van een meisje dat op kamers in ’t noorden van ’t land woont, voor zichzelf moet zorgen, moet koken, boodschappen moet doen, moet zorgen dat haar kamer nog een beetje bewoonbaar is en ergens ook nog de tijd moet vinden om te studeren.
Over wie dat verhaaltje gaat? Juist, over mij. Halleluja.

Het is een heel nieuw leven als je besluit op kamers te gaan wonen. Het is echt onwijs leuk en vernieuwend, maar ineens moet je aan heel veel denken. Normaal deed je moeder of vader de boodschappen, het koken, de was en het schoonmaken van het grootste gedeelte van het huis, nu is het allemaal je eigen verantwoordelijkheid. Ik moet opletten dat ik genoeg spullen in huis (kamer) heb om een gezonde en voedzame maaltijd te bereiden, maar ook moet ik tijd maken om het te koken (en eten, niet onbelangrijk). Dan moet ik zelf mijn kleding wassen (ik ben één keer met de trein met mijn vuile was terug naar paps en mams gegaan… nooit meer, het is zwaar en vervelend) en mijn kamer schoonhouden. Dat laatste gaat me aardig goed af. Gewoon elke avond de afwas doen en zo nu en dan stofzuigen en een lapje over de stofvangende meubels halen (alles dus).
Maar behalve dit is het studeren ook wel handig. Tot nu toe heb ik daar het meest moeite mee. Het is een heel andere wereld dan op de middelbare school. Hier is alles eigen verantwoordelijkheid (niet alle werk- of hoorcolleges zijn verplicht) en je moet je werk goed bijhouden om niet na één week al hopeloos achterop te raken. Sommige colleges moet je voorbereiden. Voor een hoorcollege dat ik volg, moet ik elke week een boek lezen. Voor de werkcolleges moet ik opdrachten maken (en inleveren!), anders kom ik het college niet in. A whole new woooooooooorld *zingt Aladdin*.
Helaas mist het vliegende tapijt en de zingende Aladdin een klein beetje. Damn.

Ik geef jullie een aantal tips voor het studeren, dingen waar ik al tegenaan ben gelopen of dingen die je goed in de gaten moet houden voordat je gaat studeren.
-          Maak je opdrachten! Het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid of je het wil maken of niet, maar het is zeker aan te raden. De hoorcolleges Syntaxis bij mij zijn nogal vaag, en de werkcolleges helpen me het begrijpen.
-          Zorg dat je weet wat je wanneer moet doen: voor een ander vak dat ik volg (ASP) moet ik elke week opdrachten inleveren. Dit moet niet tijdens het college, maar 24 uur ervoor, wat betekent dat ik elke zondagochtend om 11 uur mijn opdrachten in moet leveren. Je moet dus goed opletten hoe en wat! Het kan allemaal wat duizelen.
-          Voor de mensen op kamers: zorg dat je genoeg eten hebt. Het is niet aan te raden om er om een uur of zeven ’s avonds achter te komen dat je tóch geen eten aan hebt geschaft. Het is raadzaam om elke dag goed te eten. Ik merk wel dat studeren veel energie kost, je hebt die calorieën echt nodig!
-          Houd je werk bij!!!!! Dit is misschien wel de belangrijkste tip die ik kan geven. Op de middelbare school kan je dingen laten liggen tot de toets, maar op de uni is dat niet aan te raden. Je moet veel en veel meer leren dan je gewend bent en het is ook nog eens moeilijker (no shit, Matty). Als je elke week braaf doet wat je moet doen, valt er al een hele last van je schouders af.
-          Zorg dat je weet waar je college hebt. In Groningen moet je af en toe belachelijke afstanden afleggen voor twee uur college, dus bereid je goed voor. :’) Vooral in de eerste week is het handig om goed rond te kunnen kijken, daarna zal het makkelijker gaan en vind je je draai wel.
-          Slaap genoeg! Ik merk dat ik na drie weken helemaal afgepeigerd ben aan het eind van de dag. Je moet goed slapen om energie op te doen voor de volgende dagen en voor de rest van je studie.

Verder kan ik op dit moment nog niks verzinnen. Het gaat er vooral om dat je de balans tussen studeren en ontspannen kunt vinden. Bij mij lukt het aardig, maar ik zoek nog altijd een beetje. Het leren en studeren is belangrijk, maar je kan niet 24/7 aan je studie zitten. Ga uit, doe leuke dingen met vriendinnen, bezoek je ouders/ooms/tantes/neven/nichten/opa’s/oma’s/kennissen/goede buren/verre vrienden.
Alles is mogelijk als je studeert.

Ik hoop dat ik jullie (ahum Elisah) een klein beetje op de hoogte heb gebracht van het studentenleven. Het is me nogal wat, maar ik verzeker je: het is een geweldige tijd en je moet er echt het beste van maken!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zoals Matty al vertelde had ik niet echt inspiratie vandaag. Bovendien had ik na het vouwen van 11x319 folders echt geen zin meer om iets te schrijven. Dus dit was echt top!

Laat even weten of jij, als lezer, het leuk vond om eens iemand anders te zien praten. Feedback wordt zoals altijd gewaardeerd!

Morgen ben ik zelf weer terug. Byee!

❤ Elisah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten